Многонишково програмиране
14 ноември 2019
Преговор
Преговор
- Често срещани trait-ове (
Copy,Drop,Display/Debugи т.н.)
Преговор
- Често срещани trait-ове (
Copy,Drop,Display/Debugи т.н.) - предифиниране на оператори (
PartialEq/Eq,PartialOrd/Ordи други)
Преговор
- Често срещани trait-ове (
Copy,Drop,Display/Debugи т.н.) - предифиниране на оператори (
PartialEq/Eq,PartialOrd/Ordи други) - Iterator (for-цикли, адаптери)
Преговор
- Често срещани trait-ове (
Copy,Drop,Display/Debugи т.н.) - предифиниране на оператори (
PartialEq/Eq,PartialOrd/Ordи други) - Iterator (for-цикли, адаптери)
- Closures (анонимни функции и още нещо!)
Преговор
- Често срещани trait-ове (
Copy,Drop,Display/Debugи т.н.) - предифиниране на оператори (
PartialEq/Eq,PartialOrd/Ordи други) - Iterator (for-цикли, адаптери)
- Closures (анонимни функции и още нещо!)
- Fn trait-ове (когато искаме да подаваме closures на функции)
Fearless concurrency

Нишки
use std::thread;
fn main() {
thread::spawn(|| println!("hi from spawned thread"));
println!("hi from main thread");
}
use std::thread;
fn main() {
thread::spawn(|| println!("hi from spawned thread"));
println!("hi from main thread");
}
Нишки
use std::thread;
fn main() {
thread::spawn(|| println!("hi from spawned thread"));
println!("hi from main thread");
}
use std::thread;
fn main() {
thread::spawn(|| println!("hi from spawned thread"));
println!("hi from main thread");
}
thread::spawnпуска нова нишка (на операционната система)
Нишки
use std::thread;
fn main() {
thread::spawn(|| println!("hi from spawned thread"));
println!("hi from main thread");
}
use std::thread;
fn main() {
thread::spawn(|| println!("hi from spawned thread"));
println!("hi from main thread");
}
thread::spawnпуска нова нишка (на операционната система)- и изпълнява подадената функция в нея
Нишки
use std::thread;
fn main() {
thread::spawn(|| println!("hi from spawned thread"));
println!("hi from main thread");
}
use std::thread;
fn main() {
thread::spawn(|| println!("hi from spawned thread"));
println!("hi from main thread");
}
thread::spawnпуска нова нишка (на операционната система)- и изпълнява подадената функция в нея
- когато функцията завърши, нишката се спира
Нишки
use std::thread;
fn main() {
let handle = thread::spawn(|| println!("hi from spawned thread"));
println!("hi from main thread");
let _ = handle.join();
}
hi from main thread hi from spawned thread
use std::thread;
fn main() {
let handle = thread::spawn(|| println!("hi from spawned thread"));
println!("hi from main thread");
let _ = handle.join();
}
Нишки
use std::thread;
fn main() {
let handle = thread::spawn(|| println!("hi from spawned thread"));
println!("hi from main thread");
let _ = handle.join();
}
hi from main thread hi from spawned thread
use std::thread;
fn main() {
let handle = thread::spawn(|| println!("hi from spawned thread"));
println!("hi from main thread");
let _ = handle.join();
}
- програмата приключва когато главната нишка завърши
Нишки
use std::thread;
fn main() {
let handle = thread::spawn(|| println!("hi from spawned thread"));
println!("hi from main thread");
let _ = handle.join();
}
hi from main thread hi from spawned thread
use std::thread;
fn main() {
let handle = thread::spawn(|| println!("hi from spawned thread"));
println!("hi from main thread");
let _ = handle.join();
}
- програмата приключва когато главната нишка завърши
spawnвръщаJoinHandle
Нишки
use std::thread;
fn main() {
let handle = thread::spawn(|| println!("hi from spawned thread"));
println!("hi from main thread");
let _ = handle.join();
}
hi from main thread hi from spawned thread
use std::thread;
fn main() {
let handle = thread::spawn(|| println!("hi from spawned thread"));
println!("hi from main thread");
let _ = handle.join();
}
- програмата приключва когато главната нишка завърши
spawnвръщаJoinHandle- можем да използваме
joinза да изчакаме пуснатите нишки
Panic
Panic
panic!в главната нишка спира програмата
Panic
panic!в главната нишка спира програматаpanic!в друга нишка спира нишката
Panic
panic!в главната нишка спира програматаpanic!в друга нишка спира нишкатаJoinHandle::joinвръща резултат
Panic
panic!в главната нишка спира програматаpanic!в друга нишка спира нишкатаJoinHandle::joinвръща резултатOk(T)ако функцията е завършила успешно
Panic
panic!в главната нишка спира програматаpanic!в друга нишка спира нишкатаJoinHandle::joinвръща резултатOk(T)ако функцията е завършила успешноErr(Box<Any>)ако е имало паника
Споделяне на стойности
use std::thread;
fn main() {
let nums = (0..5).collect::<Vec<_>>();
let handle = thread::spawn(|| {
for i in &nums {
println!("number {}", i);
}
});
let _ = handle.join();
}
Споделяне на стойности
use std::thread;
fn main() {
let nums = (0..5).collect::<Vec<_>>();
let handle = thread::spawn(|| {
for i in &nums {
println!("number {}", i);
}
});
let _ = handle.join();
}
error[E0373]: closure may outlive the current function, but it borrows `nums`, which is owned by the current function --> src/bin/main_70d75afc36316cf9348e1b9a1b43baada82fd5b2.rs:6:32 | 6 | let handle = thread::spawn(|| { | ^^ may outlive borrowed value `nums` 7 | for i in &nums { | ---- `nums` is borrowed here | note: function requires argument type to outlive `'static` --> src/bin/main_70d75afc36316cf9348e1b9a1b43baada82fd5b2.rs:6:18 | 6 | let handle = thread::spawn(|| { | __________________^ 7 | | for i in &nums { 8 | | println!("number {}", i); 9 | | } 10| | }); | |______^ help: to force the closure to take ownership of `nums` (and any other referenced variables), use the `move` keyword | 6 | let handle = thread::spawn(move || { | ^^^^^^^
use std::thread;
fn main() {
let nums = (0..5).collect::>();
let handle = thread::spawn(|| {
for i in &nums {
println!("number {}", i);
}
});
let _ = handle.join();
}
Споделяне на стойности
- новосъздадената нишка може да надживее функцията в която е извикана
Споделяне на стойности
- новосъздадената нишка може да надживее функцията в която е извикана
- затова rust не позволява да подадем референции към локални променливи
Споделяне на стойности
- новосъздадената нишка може да надживее функцията в която е извикана
- затова rust не позволява да подадем референции към локални променливи
- това се налага от ограничението на
spawnче приемаF: 'static
pub fn spawn<F, T>(f: F) -> JoinHandle<T> where
F: FnOnce() -> T,
F: Send + 'static,
T: Send + 'static
Споделяне на стойности
Можем да преместим стойността в новата нишка
use std::thread;
fn main() {
let nums = (0..5).collect::<Vec<_>>();
let handle = thread::spawn(move || {
for i in &nums {
println!("number {}", i);
}
});
let _ = handle.join();
}
number 0 number 1 number 2 number 3 number 4
use std::thread;
fn main() {
let nums = (0..5).collect::>();
let handle = thread::spawn(move || {
for i in &nums {
println!("number {}", i);
}
});
let _ = handle.join();
}
Споделяне между няколко нишки
Как бихме споделили стойност между няколко нишки?
use std::thread;
fn main() {
let nums = (0..5).collect::<Vec<_>>();
let handles = (0..2).map(|_| {
thread::spawn(move || {
for i in &nums {
println!("number {}", i);
}
})
})
.collect::<Vec<_>>();
for h in handles {
let _ = h.join();
}
}
Очевидно прехвърляне на собственост няма да работи - трябва ни референция!
Споделяне между няколко нишки
Вариант едно: референция, но статична!
use std::thread;
fn main() {
let boxed_nums = (0..5).collect::<Box<[_]>>();
let nums: &'static [_] = Box::leak(boxed_nums);
let handles = (0..2).map(|_| {
thread::spawn(move || {
for i in nums {
println!("number {}", i);
}
})
})
.collect::<Vec<_>>();
for h in handles {
let _ = h.join();
}
}
number 0 number 1 number 2 number 3 number 4 number 0 number 1 number 2 number 3 number 4
use std::thread;
fn main() {
let boxed_nums = (0..5).collect::>();
let nums: &'static [_] = Box::leak(boxed_nums);
let handles = (0..2).map(|_| {
thread::spawn(move || {
for i in nums {
println!("number {}", i);
}
})
})
.collect::>();
for h in handles {
let _ = h.join();
}
}
Споделяне между няколко нишки
Вариант едно: референция, но статична!
use std::thread;
fn main() {
let boxed_nums = (0..5).collect::<Box<[_]>>();
let nums: &'static [_] = Box::leak(boxed_nums);
let handles = (0..2).map(|_| {
thread::spawn(move || {
for i in nums {
println!("number {}", i);
}
})
})
.collect::<Vec<_>>();
for h in handles {
let _ = h.join();
}
}
number 0 number 1 number 2 number 3 number 4 number 0 number 1 number 2 number 3 number 4
use std::thread;
fn main() {
let boxed_nums = (0..5).collect::>();
let nums: &'static [_] = Box::leak(boxed_nums);
let handles = (0..2).map(|_| {
thread::spawn(move || {
for i in nums {
println!("number {}", i);
}
})
})
.collect::>();
for h in handles {
let _ = h.join();
}
}
Забележка: не правете това!
Споделяне между няколко нишки
Можем да пробваме с Rc
use std::rc::Rc;
use std::thread;
fn main() {
let nums_vec = (0..5).collect::<Vec<_>>();
let nums = Rc::new(nums_vec);
let handles = (0..2)
.map(|_| {
let nums = Rc::clone(&nums);
thread::spawn(move || {
for i in &*nums {
println!("number {}", i);
}
})
})
.collect::<Vec<_>>();
for h in handles {
let _ = h.join();
}
}
Споделяне между няколко нишки
Можем да пробваме с Rc
use std::rc::Rc;
use std::thread;
fn main() {
let nums_vec = (0..5).collect::<Vec<_>>();
let nums = Rc::new(nums_vec);
let handles = (0..2)
.map(|_| {
let nums = Rc::clone(&nums);
thread::spawn(move || {
for i in &*nums {
println!("number {}", i);
}
})
})
.collect::<Vec<_>>();
for h in handles {
let _ = h.join();
}
}
error[E0277]: `std::rc::Rc<std::vec::Vec<i32>>` cannot be sent between threads safely --> src/bin/main_a64edfb8be3b487ac4411ab31257712271d4ea64.rs:12:13 | 12 | thread::spawn(move || { | ^^^^^^^^^^^^^ `std::rc::Rc<std::vec::Vec<i32>>` cannot be sent between threads safely | = help: within `[closure@src/bin/main_a64edfb8be3b487ac4411ab31257712271d4ea64.rs:12:27: 16:14 nums:std::rc::Rc<std::vec::Vec<i32>>]`, the trait `std::marker::Send` is not implemented for `std::rc::Rc<std::vec::Vec<i32>>` = note: required because it appears within the type `[closure@src/bin/main_a64edfb8be3b487ac4411ab31257712271d4ea64.rs:12:27: 16:14 nums:std::rc::Rc<std::vec::Vec<i32>>]`
use std::rc::Rc;
use std::thread;
fn main() {
let nums_vec = (0..5).collect::>();
let nums = Rc::new(nums_vec);
let handles = (0..2)
.map(|_| {
let nums = Rc::clone(&nums);
thread::spawn(move || {
for i in &*nums {
println!("number {}", i);
}
})
})
.collect::>();
for h in handles {
let _ = h.join();
}
}
Send и Sync
pub fn spawn<F, T>(f: F) -> JoinHandle<T> where
F: FnOnce() -> T,
F: Send + 'static,
T: Send + 'static
Send и Sync
Send и Sync
- Send - позволява прехвърляне на собственост между нишки
Send и Sync
- Send - позволява прехвърляне на собственост между нишки
- Sync - позволява споделяне между нишки през референция (
&T)
Send и Sync
- Send - позволява прехвърляне на собственост между нишки
- Sync - позволява споделяне между нишки през референция (
&T) - marker traits
Send и Sync
- Send - позволява прехвърляне на собственост между нишки
- Sync - позволява споделяне между нишки през референция (
&T) - marker traits
- имплементирани са за повечето типове
Send и Sync
- Send - позволява прехвърляне на собственост между нишки
- Sync - позволява споделяне между нишки през референция (
&T) - marker traits
- имплементирани са за повечето типове
- auto traits
Send и Sync
- Send - позволява прехвърляне на собственост между нишки
- Sync - позволява споделяне между нишки през референция (
&T) - marker traits
- имплементирани са за повечето типове
- auto traits
- unsafe traits
Send и Sync
Аuto traits
- имплементират се автоматично ако всичките полета са съответно
SendиSync
pub struct Token(u32);
pub struct Token(u32);
fn main() {}
Send и Sync
Аuto traits
- имплементират се автоматично ако всичките полета са съответно
SendиSync
pub struct Token(u32);
pub struct Token(u32);
fn main() {}

Send и Sync
Send
- позволява прехвърляне на собственост между нишки
Send и Sync
Send
- позволява прехвърляне на собственост между нишки
- пример за типове, които не са
Send:
Send и Sync
Send
- позволява прехвърляне на собственост между нишки
- пример за типове, които не са
Send:Rc
Send и Sync
Send
- позволява прехвърляне на собственост между нишки
- пример за типове, които не са
Send:Rc*const Tи*mut T
Send и Sync
Send
- позволява прехвърляне на собственост между нишки
- пример за типове, които не са
Send:Rc*const Tи*mut T- thread local типове, напр.
rand::rngs::ThreadRng
Send и Sync
Send
- позволява прехвърляне на собственост между нишки
- пример за типове, които не са
Send:Rc*const Tи*mut T- thread local типове, напр.
rand::rngs::ThreadRng - и други
Send + Sync
Sync
- позволява споделяне на референция
&Tмежду нишки
Send + Sync
Sync
- позволява споделяне на референция
&Tмежду нишки T: Sync⟺&T: Send
Send + Sync
Sync
- позволява споделяне на референция
&Tмежду нишки T: Sync⟺&T: Send- пример за типове, които не са
Sync:
Send + Sync
Sync
- позволява споделяне на референция
&Tмежду нишки T: Sync⟺&T: Send- пример за типове, които не са
Sync:Cell,RefCell
Send + Sync
Sync
- позволява споделяне на референция
&Tмежду нишки T: Sync⟺&T: Send- пример за типове, които не са
Sync:Cell,RefCellRc
Send + Sync
Sync
- позволява споделяне на референция
&Tмежду нишки T: Sync⟺&T: Send- пример за типове, които не са
Sync:Cell,RefCellRc*const Tи*mut T
Send + Sync
Sync
- позволява споделяне на референция
&Tмежду нишки T: Sync⟺&T: Send- пример за типове, които не са
Sync:Cell,RefCellRc*const Tи*mut T- и други
Send + Sync
Sync
Това значи ли че Vec<T> е Sync?
Send + Sync
Sync
Това значи ли че Vec<T> е Sync?
- да, ако
T: Sync
Send + Sync
Sync
Това значи ли че Vec<T> е Sync?
- да, ако
T: Sync - ако нашата нишка има
&Vec<_>значи никой не може да модифицира вектора
Send + Sync
Sync
Това значи ли че Vec<T> е Sync?
- да, ако
T: Sync - ако нашата нишка има
&Vec<_>значи никой не може да модифицира вектора - ако нашата нишка има
&mut Vec<_>значи никой друг няма референция до вектора
Send + Sync
Sync
Това значи ли че Vec<T> е Sync?
- да, ако
T: Sync - ако нашата нишка има
&Vec<_>значи никой не може да модифицира вектора - ако нашата нишка има
&mut Vec<_>значи никой друг няма референция до вектора - типове, които не са
Sync, обикновено имат internal mutability без синхронизация
Send + Sync
Unsafe traits
- unsafe са за ръчна имплементация
struct MyBox(*mut u8);
unsafe impl Send for MyBox {}
unsafe impl Sync for MyBox {}
fn main() {}
struct MyBox(*mut u8);
unsafe impl Send for MyBox {}
unsafe impl Sync for MyBox {}
Send + Sync
Деимплементация
// Само на nightly
#![feature(optin_builtin_traits)]
struct SpecialToken(u8);
impl !Send for SpecialToken {}
impl !Sync for SpecialToken {}
Send + Sync
Деимплементация
// Само на nightly
#![feature(optin_builtin_traits)]
struct SpecialToken(u8);
impl !Send for SpecialToken {}
impl !Sync for SpecialToken {}
- автоматичната имплементация никога няма да е грешна от само себе си
Send + Sync
Деимплементация
// Само на nightly
#![feature(optin_builtin_traits)]
struct SpecialToken(u8);
impl !Send for SpecialToken {}
impl !Sync for SpecialToken {}
- автоматичната имплементация никога няма да е грешна от само себе си
- но може да пишем код, който разчита, че определен тип не може да се прехвърля / споделя
Send + Sync
Деимплементация
Хак за stable
use std::marker::PhantomData;
struct SpecialToken(u8, PhantomData<*const ()>);
fn main() {}
use std::marker::PhantomData;
struct SpecialToken(u8, PhantomData<*const ()>);
Arc
Да се върнем на кода, който не се компилираше
use std::rc::Rc;
use std::thread;
fn main() {
let nums = Rc::new((0..5).collect::<Vec<_>>());
let handles = (0..2)
.map(|_| {
let nums = Rc::clone(&nums);
thread::spawn(move || {
for i in &*nums {
println!("number {}", i);
}
})
})
.collect::<Vec<_>>();
for h in handles {
let _ = h.join();
}
}
error[E0277]: `std::rc::Rc<std::vec::Vec<i32>>` cannot be sent between threads safely --> src/bin/main_8e08fc7cb2794a1557ea5e32c268dd5d930f61fb.rs:11:13 | 11 | thread::spawn(move || { | ^^^^^^^^^^^^^ `std::rc::Rc<std::vec::Vec<i32>>` cannot be sent between threads safely | = help: within `[closure@src/bin/main_8e08fc7cb2794a1557ea5e32c268dd5d930f61fb.rs:11:27: 15:14 nums:std::rc::Rc<std::vec::Vec<i32>>]`, the trait `std::marker::Send` is not implemented for `std::rc::Rc<std::vec::Vec<i32>>` = note: required because it appears within the type `[closure@src/bin/main_8e08fc7cb2794a1557ea5e32c268dd5d930f61fb.rs:11:27: 15:14 nums:std::rc::Rc<std::vec::Vec<i32>>]`
use std::rc::Rc;
use std::thread;
fn main() {
let nums = Rc::new((0..5).collect::>());
let handles = (0..2)
.map(|_| {
let nums = Rc::clone(&nums);
thread::spawn(move || {
for i in &*nums {
println!("number {}", i);
}
})
})
.collect::>();
for h in handles {
let _ = h.join();
}
}
Arc
Решението е да заменим std::rc::Rc с std::sync::Arc
use std::sync::Arc;
use std::thread;
fn main() {
let nums = Arc::new((0..5).collect::<Vec<_>>());
let handles = (0..2)
.map(|_| {
let nums = Arc::clone(&nums);
thread::spawn(move || {
for i in &*nums {
println!("number {}", i);
}
})
})
.collect::<Vec<_>>();
for h in handles {
let _ = h.join();
}
}
number 0 number 1 number 2 number 3 number 4 number 0 number 1 number 2 number 3 number 4
use std::sync::Arc;
use std::thread;
fn main() {
let nums = Arc::new((0..5).collect::>());
let handles = (0..2)
.map(|_| {
let nums = Arc::clone(&nums);
thread::spawn(move || {
for i in &*nums {
println!("number {}", i);
}
})
})
.collect::>();
for h in handles {
let _ = h.join();
}
}
Arc
Arc
- Atomic Reference Counter
Arc
- Atomic Reference Counter
- аналогично на Rc (споделена собственост, позволява само взимане на
&Tкъм вътрешността)
Arc
- Atomic Reference Counter
- аналогично на Rc (споделена собственост, позволява само взимане на
&Tкъм вътрешността) - но използва атомарни операции за броене на референциите
Arc
- Atomic Reference Counter
- аналогично на Rc (споделена собственост, позволява само взимане на
&Tкъм вътрешността) - но използва атомарни операции за броене на референциите
- може да се използва за споделяне на стойности между нишки, ако
T: Send + Sync
Примитиви за синхронизация
Примитиви за синхронизация
Стандартния пример за грешен многонишков алгоритъм:
let v = Arc::new((0..100).collect::<Vec<_>>());
let mut sum = 0;
let t1 = {
let v = Arc::clone(&v);
thread::spawn(|| for i in &v[0..50] { sum += i; })
};
let t2 = {
let v = Arc::clone(&v);
thread::spawn(|| for i in &v[51..100] { sum += i; })
};
let _ = t1.join();
let _ = t2.join();
println!("sum: {}", sum);
error[E0373]: closure may outlive the current function, but it borrows `v`, which is owned by the current function --> src/bin/main_9ab818289d8f7ec0e1d87f97c7a3c68bc6ef4b11.rs:9:19 | 9 | thread::spawn(|| for i in &v[0..50] { sum += i; }) | ^^ - `v` is borrowed here | | | may outlive borrowed value `v` | note: function requires argument type to outlive `'static` --> src/bin/main_9ab818289d8f7ec0e1d87f97c7a3c68bc6ef4b11.rs:9:5 | 9 | thread::spawn(|| for i in &v[0..50] { sum += i; }) | ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^ help: to force the closure to take ownership of `v` (and any other referenced variables), use the `move` keyword | 9 | thread::spawn(move || for i in &v[0..50] { sum += i; }) | ^^^^^^^ error[E0373]: closure may outlive the current function, but it borrows `sum`, which is owned by the current function --> src/bin/main_9ab818289d8f7ec0e1d87f97c7a3c68bc6ef4b11.rs:9:19 | 9 | thread::spawn(|| for i in &v[0..50] { sum += i; }) | ^^ --- `sum` is borrowed here | | | may outlive borrowed value `sum` | note: function requires argument type to outlive `'static` --> src/bin/main_9ab818289d8f7ec0e1d87f97c7a3c68bc6ef4b11.rs:9:5 | 9 | thread::spawn(|| for i in &v[0..50] { sum += i; }) | ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^ help: to force the closure to take ownership of `sum` (and any other referenced variables), use the `move` keyword | 9 | thread::spawn(move || for i in &v[0..50] { sum += i; }) | ^^^^^^^ error[E0499]: cannot borrow `sum` as mutable more than once at a time --> src/bin/main_9ab818289d8f7ec0e1d87f97c7a3c68bc6ef4b11.rs:14:19 | 9 | thread::spawn(|| for i in &v[0..50] { sum += i; }) | -------------------------------------------------- | | | | | | | first borrow occurs due to use of `sum` in closure | | first mutable borrow occurs here | argument requires that `sum` is borrowed for `'static` ... 14 | thread::spawn(|| for i in &v[51..100] { sum += i; }) | ^^ --- second borrow occurs due to use of `sum` in closure | | | second mutable borrow occurs here error[E0373]: closure may outlive the current function, but it borrows `v`, which is owned by the current function --> src/bin/main_9ab818289d8f7ec0e1d87f97c7a3c68bc6ef4b11.rs:14:19 | 14 | thread::spawn(|| for i in &v[51..100] { sum += i; }) | ^^ - `v` is borrowed here | | | may outlive borrowed value `v` | note: function requires argument type to outlive `'static` --> src/bin/main_9ab818289d8f7ec0e1d87f97c7a3c68bc6ef4b11.rs:14:5 | 14 | thread::spawn(|| for i in &v[51..100] { sum += i; }) | ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^ help: to force the closure to take ownership of `v` (and any other referenced variables), use the `move` keyword | 14 | thread::spawn(move || for i in &v[51..100] { sum += i; }) | ^^^^^^^ error[E0373]: closure may outlive the current function, but it borrows `sum`, which is owned by the current function --> src/bin/main_9ab818289d8f7ec0e1d87f97c7a3c68bc6ef4b11.rs:14:19 | 14 | thread::spawn(|| for i in &v[51..100] { sum += i; }) | ^^ --- `sum` is borrowed here | | | may outlive borrowed value `sum` | note: function requires argument type to outlive `'static` --> src/bin/main_9ab818289d8f7ec0e1d87f97c7a3c68bc6ef4b11.rs:14:5 | 14 | thread::spawn(|| for i in &v[51..100] { sum += i; }) | ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^ help: to force the closure to take ownership of `sum` (and any other referenced variables), use the `move` keyword | 14 | thread::spawn(move || for i in &v[51..100] { sum += i; }) | ^^^^^^^ error[E0502]: cannot borrow `sum` as immutable because it is also borrowed as mutable --> src/bin/main_9ab818289d8f7ec0e1d87f97c7a3c68bc6ef4b11.rs:19:21 | 9 | thread::spawn(|| for i in &v[0..50] { sum += i; }) | -------------------------------------------------- | | | | | | | first borrow occurs due to use of `sum` in closure | | mutable borrow occurs here | argument requires that `sum` is borrowed for `'static` ... 19 | println!("sum: {}", sum); | ^^^ immutable borrow occurs here
use std::sync::Arc;
use std::thread;
fn main() {
let v = Arc::new((0..100).collect::>());
let mut sum = 0;
let t1 = {
let v = Arc::clone(&v);
thread::spawn(|| for i in &v[0..50] { sum += i; })
};
let t2 = {
let v = Arc::clone(&v);
thread::spawn(|| for i in &v[51..100] { sum += i; })
};
let _ = t1.join();
let _ = t2.join();
println!("sum: {}", sum);
}
Примитиви за синхронизация
Можем ли да го накараме да работи?
Примитиви за синхронизация
Можем ли да го накараме да работи?
&mut i32- не можем да имаме два пъти&mut, а иspawnочаква'static
Примитиви за синхронизация
Можем ли да го накараме да работи?
&mut i32- не можем да имаме два пъти&mut, а иspawnочаква'staticArc<i32>- нямаме как да модифицираме съдържанието
Примитиви за синхронизация
Можем ли да го накараме да работи?
&mut i32- не можем да имаме два пъти&mut, а иspawnочаква'staticArc<i32>- нямаме как да модифицираме съдържаниетоArc<Cell<i32>>,Arc<RefCell<i32>>-CellиRefCellне саSync
Примитиви за синхронизация
Можем да го накараме да работи
Примитиви за синхронизация
Можем да го накараме да работи
Arc<Mutex<i32>>
Примитиви за синхронизация
Можем да го накараме да работи
Arc<Mutex<i32>>- atomic integers
Примитиви за синхронизация
Можем да го накараме да работи
Arc<Mutex<i32>>- atomic integers
- да връщаме резултат от нишката
Примитиви за синхронизация
Можем да го накараме да работи
Arc<Mutex<i32>>- atomic integers
- да връщаме резултат от нишката
- …
Mutex
use std::sync::Mutex;
fn main() {
// мутекса опакова стойността, която предпазва
let mutex = Mutex::new(10);
{
// заключваме мутекса
// `lock` е умен указател с deref до `&T` и `&mut T`
let mut lock = mutex.lock().unwrap();
*lock += 32;
// мутекса се отключва когато `lock` се деалокира
}
}
use std::sync::Mutex;
fn main() {
// мутекса опакова стойността, която предпазва
let mutex = Mutex::new(10);
{
// заключваме мутекса
// `lock` е умен указател с deref до `&T` и `&mut T`
let mut lock = mutex.lock().unwrap();
*lock += 32;
// мутекса се отключва когато `lock` се деалокира
}
}
Mutex
- mutual exclusion
Mutex
- mutual exclusion
- използва се за да ни даде ексклузивен достъп до някакъв общ ресурс
Mutex
- mutual exclusion
- използва се за да ни даде ексклузивен достъп до някакъв общ ресурс
- scope-а за който имаме ексклузивен достъп се нарича критична секция
Mutex
- mutual exclusion
- използва се за да ни даде ексклузивен достъп до някакъв общ ресурс
- scope-а за който имаме ексклузивен достъп се нарича критична секция
- работи по следния начин
Mutex
- mutual exclusion
- използва се за да ни даде ексклузивен достъп до някакъв общ ресурс
- scope-а за който имаме ексклузивен достъп се нарича критична секция
- работи по следния начин
- съдържа флаг - дали мутекса е заключен или свободен
Mutex
- mutual exclusion
- използва се за да ни даде ексклузивен достъп до някакъв общ ресурс
- scope-а за който имаме ексклузивен достъп се нарича критична секция
- работи по следния начин
- съдържа флаг - дали мутекса е заключен или свободен
- ако мутекса е отключен и извикаме
lock- заключваме го
Mutex
- mutual exclusion
- използва се за да ни даде ексклузивен достъп до някакъв общ ресурс
- scope-а за който имаме ексклузивен достъп се нарича критична секция
- работи по следния начин
- съдържа флаг - дали мутекса е заключен или свободен
- ако мутекса е отключен и извикаме
lock- заключваме го - ако мутекса е заключен и извикаме
lock- нишката ни се спира
Mutex
- mutual exclusion
- използва се за да ни даде ексклузивен достъп до някакъв общ ресурс
- scope-а за който имаме ексклузивен достъп се нарича критична секция
- работи по следния начин
- съдържа флаг - дали мутекса е заключен или свободен
- ако мутекса е отключен и извикаме
lock- заключваме го - ако мутекса е заключен и извикаме
lock- нишката ни се спира - операционната система ще я събуди когато мутекса е свободен
Mutex
Mutex<()>може да се използва като флаг
Mutex
Mutex<()>може да се използва като флаг- дали е наш ред да изпълним някаква операция
Mutex
Mutex<()>може да се използва като флаг- дали е наш ред да изпълним някаква операция
- понякога
Condvarе по-подходящ за този случай
Mutex
Panic
Mutex
Panic
- ако нишка е заключила мутекс и влезе в
panic!по това време, мутекса се зачита за отровен
Mutex
Panic
- ако нишка е заключила мутекс и влезе в
panic!по това време, мутекса се зачита за отровен - може данните пазени от мутекса да са останали в невалидно състояние
Mutex
Panic
- ако нишка е заключила мутекс и влезе в
panic!по това време, мутекса се зачита за отровен - може данните пазени от мутекса да са останали в невалидно състояние
- затова
Mutex::lock()иMutex::try_lock()връщат резултат
Mutex
Panic
- ако нишка е заключила мутекс и влезе в
panic!по това време, мутекса се зачита за отровен - може данните пазени от мутекса да са останали в невалидно състояние
- затова
Mutex::lock()иMutex::try_lock()връщат резултат Ok(MutexGuard)
Mutex
Panic
- ако нишка е заключила мутекс и влезе в
panic!по това време, мутекса се зачита за отровен - може данните пазени от мутекса да са останали в невалидно състояние
- затова
Mutex::lock()иMutex::try_lock()връщат резултат Ok(MutexGuard)Err(PoisonError)
RwLock
- Reader-writer lock
RwLock
- Reader-writer lock
- позволява четене от много места
RwLock
- Reader-writer lock
- позволява четене от много места
- или писане от едно място
RwLock
- Reader-writer lock
- позволява четене от много места
- или писане от едно място
- подобно на
RefCellв многонишков контекст
Mutex срещу RwLock
- Mutex е по-бърз и по-лек от RwLock
Mutex срещу RwLock
- Mutex е по-бърз и по-лек от RwLock
- добра практика е критичните секции да са възможно най-кратки
Mutex срещу RwLock
- Mutex е по-бърз и по-лек от RwLock
- добра практика е критичните секции да са възможно най-кратки
- ако спазваме това няма да имаме много съперничество и мутекса е добра идея
Mutex срещу RwLock
- Mutex е по-бърз и по-лек от RwLock
- добра практика е критичните секции да са възможно най-кратки
- ако спазваме това няма да имаме много съперничество и мутекса е добра идея
RwLockможе да се използва да опаковаме древни C++ библиотеки
Condvar
- Conditional variable
Condvar
- Conditional variable
- позволява да изчакаме за някакво събитие или състояние
Condvar
- Conditional variable
- позволява да изчакаме за някакво събитие или състояние
- нишката ни ще заспи докато това не се изпълни
Condvar
- Conditional variable
- позволява да изчакаме за някакво събитие или състояние
- нишката ни ще заспи докато това не се изпълни
- и ще бъде събудена от операционната система
Condvar
let pair = Arc::new((Mutex::new(false), Condvar::new()));
use std::sync::{Arc, Mutex, Condvar};
fn main() {
let pair = Arc::new((Mutex::new(false), Condvar::new()));
}
// Thread A
let (lock, cvar) = &*pair;
let mut started = lock.lock().unwrap();
while !*started {
started = cvar.wait(started).unwrap();
}
use std::sync::{Arc, Mutex, Condvar};
fn main() {
let pair = Arc::new((Mutex::new(false), Condvar::new()));
// Thread A
let (lock, cvar) = &*pair;
let mut started = lock.lock().unwrap();
while !*started {
started = cvar.wait(started).unwrap();
}
}
// Thread B
let (lock, cvar) = &*pair;
let mut started = lock.lock().unwrap();
*started = true;
cvar.notify_one();
use std::sync::{Arc, Mutex, Condvar};
fn main() {
let pair = Arc::new((Mutex::new(false), Condvar::new()));
// Thread B
let (lock, cvar) = &*pair;
let mut started = lock.lock().unwrap();
*started = true;
cvar.notify_one();
}Други примитиви за синхронизация
Други примитиви за синхронизация
- вижте модула
std::sync
Други примитиви за синхронизация
- вижте модула
std::sync - ако се интересувате можете да погледнете и интересна имплементация - parking_lot
Атомарни числа
- AtomicBool, AtomicUsize, AtomicIsize, AtomicPtr
Атомарни числа
- AtomicBool, AtomicUsize, AtomicIsize, AtomicPtr
- AtomicU8, AtomicU16, …
Атомарни числа
- AtomicBool, AtomicUsize, AtomicIsize, AtomicPtr
- AtomicU8, AtomicU16, …
- имплементират се чрез специални инструкции на процесора
Атомарни числа
- AtomicBool, AtomicUsize, AtomicIsize, AtomicPtr
- AtomicU8, AtomicU16, …
- имплементират се чрез специални инструкции на процесора
- стоят в основата на много алгоритми
Атомарни числа
- AtomicBool, AtomicUsize, AtomicIsize, AtomicPtr
- AtomicU8, AtomicU16, …
- имплементират се чрез специални инструкции на процесора
- стоят в основата на много алгоритми
- удобни са за създаване на различни броячи и подобни
Атомарни числа
- препоръчително да се използват пред
Mutex<{integer}>
Атомарни числа
- препоръчително да се използват пред
Mutex<{integer}> - интерфейса наподобява
Cell<{integer}>, но саSend + Sync
Атомарни числа
- препоръчително да се използват пред
Mutex<{integer}> - интерфейса наподобява
Cell<{integer}>, но саSend + Sync - т.е. модифицират се през
&Tи връщат копие на числото
Атомарни числа
- препоръчително да се използват пред
Mutex<{integer}> - интерфейса наподобява
Cell<{integer}>, но саSend + Sync - т.е. модифицират се през
&Tи връщат копие на числото - аритметични операции:
fetch_add,fetch_xor, …
Атомарни числа
- препоръчително да се използват пред
Mutex<{integer}> - интерфейса наподобява
Cell<{integer}>, но саSend + Sync - т.е. модифицират се през
&Tи връщат копие на числото - аритметични операции:
fetch_add,fetch_xor, … - oперации по паметта:
load,store,compare_and_swap, …
Канали

Канали
Go-lang motto
Don't communicate by sharing memory,
share memory by communicating
Канали в стандартната библиотека
use std::sync::mpsc;
use std::thread;
fn main() {
let (sender, receiver) = mpsc::channel();
thread::spawn(move || {
sender.send(10).unwrap();
});
println!("received {}", receiver.recv().unwrap());
}
received 10
use std::sync::mpsc;
use std::thread;
fn main() {
let (sender, receiver) = mpsc::channel();
thread::spawn(move || {
sender.send(10).unwrap();
});
println!("received {}", receiver.recv().unwrap());
}
Типове канали
Неограничен канал
Типове канали
Неограничен канал
- unbounded / infinitely buffered / "asynchronous"
Типове канали
Неограничен канал
- unbounded / infinitely buffered / "asynchronous"
std::sync::mpsc::channel()
Типове канали
Неограничен канал
- unbounded / infinitely buffered / "asynchronous"
std::sync::mpsc::channel()(Sender, Receiver)
Типове канали
Неограничен канал
- unbounded / infinitely buffered / "asynchronous"
std::sync::mpsc::channel()(Sender, Receiver)- изпращане на съобщение никога не блокира
Типове канали
Неограничен канал
let (sender, receiver) = mpsc::channel();
thread::spawn(move || {
sender.send(1).unwrap();
sender.send(2).unwrap();
sender.send(3).unwrap();
});
assert_eq!(receiver.recv().unwrap(), 1);
assert_eq!(receiver.recv().unwrap(), 2);
assert_eq!(receiver.recv().unwrap(), 3);
use std::sync::mpsc;
use std::thread;
fn main() {
let (sender, receiver) = mpsc::channel();
thread::spawn(move || {
sender.send(1).unwrap();
sender.send(2).unwrap();
sender.send(3).unwrap();
});
assert_eq!(receiver.recv().unwrap(), 1);
assert_eq!(receiver.recv().unwrap(), 2);
assert_eq!(receiver.recv().unwrap(), 3);
}
Типове канали
Oграничен канал
- bounded / "synchronous"
Типове канали
Oграничен канал
- bounded / "synchronous"
std::sync::mpsc::sync_channel(k)
Типове канали
Oграничен канал
- bounded / "synchronous"
std::sync::mpsc::sync_channel(k)(SyncSender, Receiver)
Типове канали
Oграничен канал
- bounded / "synchronous"
std::sync::mpsc::sync_channel(k)(SyncSender, Receiver)- има буфер за
kсъобщения
Типове канали
Oграничен канал
- bounded / "synchronous"
std::sync::mpsc::sync_channel(k)(SyncSender, Receiver)- има буфер за
kсъобщения - изпращане на съобщения ще блокира ако буфера е пълен
Типове канали
Ограничен канал
let (sender, receiver) = mpsc::sync_channel(1);
thread::spawn(move || {
// записва съобщението и връща веднага
sender.send(1).unwrap();
// ще блокира докато главната нишка не извика `receiver.recv()`
sender.send(2).unwrap();
});
assert_eq!(receiver.recv().unwrap(), 1);
assert_eq!(receiver.recv().unwrap(), 2);
use std::sync::mpsc;
use std::thread;
fn main() {
let (sender, receiver) = mpsc::sync_channel(1);
thread::spawn(move || {
// записва съобщението и връща веднага
sender.send(1).unwrap();
// ще блокира докато главната нишка не извика `receiver.recv()`
sender.send(2).unwrap();
});
assert_eq!(receiver.recv().unwrap(), 1);
assert_eq!(receiver.recv().unwrap(), 2);
}
Множество изпращачи
let (sender, receiver) = mpsc::channel();
let sender2 = sender.clone();
thread::spawn(move || {
sender.send(1).unwrap();
sender.send(2).unwrap();
});
thread::spawn(move || {
sender2.send(3).unwrap();
sender2.send(4).unwrap();
});
println!("{} {} {} {}",
receiver.recv().unwrap(), receiver.recv().unwrap(),
receiver.recv().unwrap(), receiver.recv().unwrap());
3 4 1 2
use std::sync::mpsc;
use std::thread;
fn main() {
let (sender, receiver) = mpsc::channel();
let sender2 = sender.clone();
thread::spawn(move || {
sender.send(1).unwrap();
sender.send(2).unwrap();
});
thread::spawn(move || {
sender2.send(3).unwrap();
sender2.send(4).unwrap();
});
println!("{} {} {} {}",
receiver.recv().unwrap(), receiver.recv().unwrap(),
receiver.recv().unwrap(), receiver.recv().unwrap());
}
Sender
Методи
// изпраща `t`
// връща грешка ако получателят е бил унищожен
fn send(&self, t: T) -> Result<(), SendError<T>>
Sender
Методи
let (sender, receiver) = mpsc::channel();
assert_eq!(sender.send(12), Ok(()));
// унищожаваме получателя
// съобщението `12` никога няма да бъде получено
mem::drop(receiver);
// грешка - получателя е унищожен
// можем да си върнем съобщението `23` от грешката
assert_eq!(sender.send(23), Err(SendError(23)));
use std::mem;
use std::sync::mpsc::{self, SendError};
fn main() {
let (sender, receiver) = mpsc::channel();
assert_eq!(sender.send(12), Ok(()));
// унищожаваме получателя
// съобщението `12` никога няма да бъде получено
mem::drop(receiver);
// грешка - получателя е унищожен
// можем да си върнем съобщението `23` от грешката
assert_eq!(sender.send(23), Err(SendError(23)));
}
SyncSender
Методи
// блокира ако буфера е пълен
fn send(&self, t: T) -> Result<(), SendError<T>>
// връща грешка ако буфера е пълен или получателят е бил унищожен
fn try_send(&self, t: T) -> Result<(), TrySendError<T>>
SyncSender
Методи
let (sender, receiver) = mpsc::sync_channel(1);
assert_eq!(sender.try_send(12), Ok(()));
assert_eq!(sender.try_send(23), Err(TrySendError::Full(23)));
mem::drop(receiver);
assert_eq!(sender.try_send(23), Err(TrySendError::Disconnected(23)));
use std::mem;
use std::sync::mpsc::{self, TrySendError};
fn main() {
let (sender, receiver) = mpsc::sync_channel(1);
assert_eq!(sender.try_send(12), Ok(()));
assert_eq!(sender.try_send(23), Err(TrySendError::Full(23)));
mem::drop(receiver);
assert_eq!(sender.try_send(23), Err(TrySendError::Disconnected(23)));
}
Множество получатели
Множество получатели
- не може - каналите са multi-producer, single-consumer
Множество получатели
- не може - каналите са multi-producer, single-consumer
Receiverне може да се клонира
Множество получатели
- не може - каналите са multi-producer, single-consumer
Receiverне може да се клонираReceivereSend, но не еSync
Receiver
Методи
// блокира докато не получи съобщение
// връща грешка ако всички изпращачи са унищожени
fn recv(&self) -> Result<T, RecvError>
// не блокира
// връща грешка ако всички изпращачи са унищожени или няма съобщение в опашката
fn try_recv(&self) -> Result<T, TryRecvError>
// блокира за определено време
// връща грешка ако всички изпращачи са унищожени или е изтекло времето
fn recv_timeout(&self, timeout: Duration) -> Result<T, RecvTimeoutError>
Receiver
Методи
let (sender, receiver) = mpsc::channel();
thread::spawn(move || {
for i in (0..50).rev() {
sender.send(i).unwrap();
}
});
while let Ok(msg) = receiver.recv() {
println!("received {}", msg);
}
use std::sync::mpsc;
use std::thread;
fn main() {
let (sender, receiver) = mpsc::channel();
thread::spawn(move || {
for i in (0..50).rev() {
sender.send(i).unwrap();
}
});
while let Ok(msg) = receiver.recv() {
println!("received {}", msg);
}
}
Receiver
Итератори
let (sender, receiver) = mpsc::channel();
thread::spawn(move || {
for i in (0..50).rev() {
sender.send(i).unwrap();
}
});
for msg in receiver.iter() {
println!("received {}", msg);
}
use std::sync::mpsc;
use std::thread;
fn main() {
let (sender, receiver) = mpsc::channel();
thread::spawn(move || {
for i in (0..50).rev() {
sender.send(i).unwrap();
}
});
for msg in receiver.iter() {
println!("received {}", msg);
}
}
Други структури
- crossbeam
- https://crates.io/crates/crossbeam
- MPMC channel с опция за select по няколко канала
- lock-free структури от данни - опашка, стек, deque
- scoped threads
- и доста utilities
Други библиотеки
- rayon
- https://crates.io/crates/rayon
- библиотека за паралелизъм по данни
- threadpool
- parallel iterators
- split/join